آرد گندم

سرشار از انرژی طبیعت

معرفی آرد گندم

گندم
گندم از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین گیاهان زراعی جهان است. بطوریکه از سالیان دور مهمترین منبع غذایی برای بشر بوده‌است. اهمیت گندم به خاطر خواص فیزیکی و شیمیایی ذراتی است که در دانه آن موجود می‌باشد. پروتئین گندم بخصوص سبوس آن از لحاظ غذایی فوق العاده پر انرژی است که شامل ویتامین‌های مختلفی از جمله ویتامین‌های گروه« B- E- C-A » می‌باشد. دانه گندم از سه بخش اصلی شامل جوانه، سبوس و آندوسپرم تشکیل شده است که جوانه حاوی چربی و اندکی پروتئین، سبوس حاوی فیبر و آندوسپِرم حاوی نشاسته و مقادیری پروتئین می باشد.

آرد گندم
آرد گندم آردی است که از گندم تهیه می‌شود و یکی از رایج ترین غلات در سبد غذایی همه دنیا و به خصوص ما ایرانی ها تلقی می‌شود که کاربرد آن از دیگر آردهای موجود بیشر می‌باشد. آرد گندم در پخت انواع نان‌ها، بیسکویت، کیک، فرنی، انواع غذا و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای تهیه رشته‌های مارکارونی نیز از آرد گندم استفاده می‌شود.

انوع آرد گندم
آرد گندم انواع مختلفی دارد که در دسته بندی های متفاوتی قرار می‌گیرد. به طور کلی تفاوت این آردها در میزان سبوس گیری و گلوتن آن می‌باشد. آن دسته از آردهایی که سبوس زیادی دارند، قهوه‌ای رنگ بوده و همچنین از نظر ارزش غذایی نسبت به سایر آردها غنی تر می‌باشند. از طرفی گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و سایر غلات یافت می‌شود و باعث کش آمدن خمیر و همین‌طور ترد شدن بافت فرآورده‌های نهایی می‌شود.

خواص آرد گندم
آرد گندم از لحاظ خواص مانند دانه گندم است و هیچ تفاوتی با آن ندارد که برخی از خواص آرد گندم در اینجا آورده شده است:

– کمک به بهبود کم خونی
– تامین مواد معدنی بدن
– جلوگیری از سرطان پستان
– از بین برنده سنگ کیسه صفرا
– ضد التهاب
– تقویت قلب و محافظ قلب
– جلوگیری از بیماری های تنفسی و قلبی و عروقی
– کمک به سلامت پوست و مو و درمان بیماری های پوستی

محصولات آرد گندم

آرد گندم

وزن های موجود

آرد گندم آردی است که از گندم تهیه می‌شود و یکی از رایج ترین غلات در سبد غذایی همه دنیا و به خصوص ما ایرانی ها تلقی می‌شود که کاربرد آن از دیگر آردهای موجود بیشر می‌باشد. آرد گندم در پخت انواع نان‌ها، بیسکویت، کیک، فرنی، انواع غذا و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای تهیه رشته‌های مارکارونی نیز از آرد گندم استفاده می‌شود.

آرد گندم قنادی

وزن های موجود

گندم، در تأمین غذای بشر بسیار حائز اهمیت است و بیش از ۴۰۰۰ هزار سال است که این غله در میان سبد عذایی انسان‌ها قرار دارد. به دلیل آنکه گندم حتی در مناطق سردسیر و کشورهایی که از خاک شور رنج می‌برند نیز کاشته می‌شود، گندم به عنوان غله‌ای سازگار محسوب می‌گردد. این غله در سراسر جهان در فصل‌های مختلفی کشت می‌شود، از این رو در هر ماه از سال، گندم در یکی از نقاط جهان قابل کشت می‌باشد. کاشت گندم در حفظ امنیت غذایی کشورها موثر است به طوری که 15 الی 18 درصد مصرف مواد غذایی مردم جهان را تشکیل می‌دهد. در ایران نیز 90 درصد گندم جهت تهیه نان مصرف می‌گردد.

پودر جوانه گندم

وزن های موجود

گندم از قدیمی‌ترین غلات مصرفی می باشد و قسمت بسیار کوچک از مغز گندم را جوانه گندم تشکیل می‌دهد. مصرف جوانه گندم از زمان‌های قدیم در کشور ما اهمیت داشته است و از آن برای تهیه سمنو و همچنین تزیین سفره هفت سین استفاده می‌کردند. جوانه گندم بخشی از هسته است که در بازسازی و رویش مجدد دانه گندم به طور طبیعی نقش دارد و دارای مواد مغذی مورد نیاز گیاه برای رشد و تکثیر یک گیاه سالم و جدید است. درگذشته دانه‌های گندم تنها برای تولید آرد سفید مورد استفاده قرار می‌گرفتند و به این صورت سبوس و جوانه گندم که بخش‌های ارزشمندتری بودند، بی‌مصرف می‌ماندند و هدر می‌رفتند. با جوانه زدن گندم املاح، ویتامین ها و پروتئین های موجود در آن زیاد می‌شود. طبع جوانه گندم گرم و خشک و معتدل است و با توجه به ارزش غذایی جوانه گندم مصرف آن به شکل‌های مختلف توصیه می‌شود.

نشاسته گندم

وزن های موجود

نشاسته (Starch) از کربوهیدرات‌های مهم در رژیم غذایی است که انرژی بدن را تامین می‌کند و حاوی فیبر، کلسیم، آهن و ویتامین B است. بر خلاف باور عموم نشاسته چاق کننده نیست و فواید بسیاری دارد. نشاسته گندم کربوهیدراتی است که در گندم یافت می‌شود و جزء رایج رژیم غذایی انسان است. منابع معمولی نشاسته برای پخت عبارتند از گندم، ذرت، سیب زمینی یا تاپیوکا. این یک پلی ساکارید حاوی مقدار زیادی مولکول گلوکز است. نشاسته چه به شکل اصلی و چه به عنوان یکی از مشتقات آن، کاربردهای متنوعی در صنایع غذایی و تولیدی دارد. نشاسته گندم به سادگی نشاسته ای است که از آندوسپرم فرآوری شده دانه گندم تهیه می شود. احتمالاً با حل کردن نشاسته محلول در آب و سپس تبخیر آب، فرآوری می شود که نتیجه نهایی آن یک نشاسته پودری خوب است. از آنجایی که پروتئین های گلوتن حذف شده اند، نشاسته گندم خاصیت ارتجاعی به خمیر نمی دهد – در درجه اول به عنوان غلیظ کننده استفاده می شود. برای تولید نشاسته ذرت، دانه ها را تمیز کرده و در آب خیس می کنند تا بزرگ و نرم شوند. سپس آنها را آسیاب می کنند تا پوسته های بیرونی شکسته شوند و سپس یک جداکننده میکروب را آزاد می کند. این میکروب شامل نشاسته، فیبر و گلوتن است. پس از یک فرآیند آسیاب کردن و غربالگری، فیبر، نشاسته و گلوتن در یک سانتریفیوژ پردازش می‌شوند تا گلوتن نازک‌تر خارج شود. نشاسته گندم از آرد هیدراته تهیه می شود. هزاران رقم / گونه از انواع مختلف گندم و گونه های مختلف از نظر عملکرد نشاسته (خواص حرارتی، برگشتی، چسباندن و تغذیه) در سراسر جهان رشد می کنند. این خواص مربوط به ترکیب نشاسته، مورفولوژی و ساختار است که با شرایط ژنتیکی، زراعی و محیطی متفاوت است.